شناسا

هولوگرام تایید اصالت کالا

ابلاغ دستور العمل نحوه همکاری با مشتریان شناسا

دستورالعمل نحوه همکاری با مشتریان شناسا

دستورالعمل نحوه همکاری با مشتریان شناسا در جلسه شماره ۴۵۷ هیئت مدیره شرکت شناسا در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۲ مطرح و پس از نهایی شدن در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ ابلاغ گردید.

لذا همکاری شرکت با تمامی مشتریان از این پس بر اساس دستورالعمل مذکور خواهد بود.

دستورالعمل نحوه همکاری با مشتریان شناسا

ارائه محصول اصیل و با کیفیت در شرایط کنونی که کشور با مسائل مختلفی از جمله تحریم، کرونا و مشکلات اقتصادی دولت و مردم روبرو است، می‌تواند کمک بسیار شایانی در حفظ سلامت جامعه داشته باشد. با عنایت به اینکه هدف از تشکیل شرکت شناسا معرفی لوازم یدکی با اصالت به مصرف کنندگان نهایی است، می‌بایست در خصوص نحوه همکاری با بازرگانی‌ها شاخص‌هایی را تعیین نمود و نصب لیبل اصالت کالا بر روی کالاها نیز بر اساس مکانسیم مشخص و استانداردی صورت پذیرد.

همچنین با توجه به پیشرفت‌های حاصل و وجود تکنولوژی‌های جدید می‌توان به سمت روش‌های جایگزین مانند رتبه بندی بازرگانان و یا سایر روش‌های موجود حرکت نمود، این مجموعه در تلاش است تا با اقداماتی که در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهد به این مهم دست یابد.

لذا این دستورالعمل برای زمان فعلی تدوین گردیده است و به محض تغییر رویه در نصب لیبل، بر اساس شرایط پیشرو اصلاح خواهد گردید. این شرکت در تلاش است تا اصولی مانند شفافیت، اصالت و کیفیت را به رسمیت شناخته و در جهت ایجاد آن‌ها اقدامات عملیاتی داشته باشد.

ماده ۱ تعاریف: در این دستورالعمل تعاریف ذیل برقرار است:

شناسا: منظور شرکت مبتکران توسعه و تجارت شناسا

تامین کننده: منظور تولیدکننده یا وارد کننده است.

صاحب برند توزیع کننده: آن دسته از فعالان صنفی که کالای تولید شده توسط تولید کنندگان دیگر را تحت برند خود عرضه می‌کنند.

توزیع کننده: آن دسته از فعالان صنفی که در بخش میانی زنجیره تامین، کالاهای تامین کنندگان و صاحبان برند توزیع کننده را به دست خرده فروشان می‌رسانند.

مشتریان شناسا: منظور تامین کننده، صاحب برند توزیع کننده و توزیع کننده است.

هولوگرام: منظور لیبل شناسا است.

گروه اول – قطعات یدکی اصلی:

اینگونه قطعات توسط کارخانجات سازنده خودرو و ماشین آلات و یا به سفارش ایشان توسط تولید کنندگان معتبر با استانداردهای لازم ساخته شده و با نام و بسته بندی برند کارخانه خودرو ساز و یا سازنده ماشین آلات عرضه می گردد.

گروه دوم – قطعات یدکی تولید شده توسط کارخانجات OEM:

اینگونه قطعات توسط کارخانجات قطعه ساز معتبر دارای استانداردهای بین المللی و مورد تأئید کارخانجات سازنده خودرو ماشین آلات، تولید و با نام و بسته بندی برند قطعه ساز عرضه می گردند.

گروه سوم – قطعات یدکی تولید شده برای بازار مصرف:

اینگونه قطعات توسط قطعه سازان معتبر و دارای استانداردهای بین المللی و یا به سفارش آن‌ها تولید و با نام و بسته بندی خودشان عرضه می‌گردند.

گروه چهارم – قطعات یدکی مشهور به “بدون کارخانه”:

 اینگونه قطعات توسط صاحبان برندهای معتبر داخلی یا خارجی به تولید کنندگان معتبر و با مشخصات ثبتی و نشانی مشخص سفارش و پس از کنترل کیفیت و رعایت استاندارهای لازم از مراجع معتبر و با درج نام کشور سازنده با نام و یسته بندی صاحب برند عرضه می گردند.

گروه پنجم:

این گروه شامل قطعاتی است که با ثبت برند در داخل یا خارج از کشور و در کارخانجات نامشخص، تولید و با ذکر نام کشور سازنده با نام و بسته بندی صاحب برند عرضه می‌گردند.

گروه ششم:

قطعات یدکی تمامی برندهایی که فاقد شرایط مندرج در گروه‌های پنج گانه فوق هستند. این گروه شامل قطعاتی است که صرفاً با ثبت برند در داخل یا خارج از کشور و در کارخانجات نامشخص، تولید و بدون ذکر نام کشور سازنده و یا با ذکر نام مجعول کشور معتبر، به عنوان سازنده عرضه می‌گردند.

فصل اول: شاخص‌های تایید اصالت کالای مشتریان

ماده ۲ (احراز هویت تامین کننده): تامین کنندگانی که درخواست دریافت هولوگرام از شناسا را دارند می‌بایست اصل و کپی مدارک ذیل را جهت بررسی و احراز هویت دراختیار شرکت قرار دهند که پس از بررسی، اصل مدارک تحویل آن‌ها می‌گردد.

  • داشتن مجوز فعالیت از نهادهای رسمی (سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه و …)*-(برای افراد حقوقی آگهی تاسیس)
  • دارا بودن کارت بازرگانی (برای وارد کنندگان)
  • دارا بودن پرونده مالیاتی
  • سابقه حضور در بازار (تاریخ مجوز)*
  • عدم شکایت در کمیسیون رسیدگی به شکایات و حل اختلاف*
  • دارا بودن پروانه بهره برداری*
  • دارا بودن پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری
  • دارا بودن گواهی ثبت برند*

تبصره ۱: موارد ۶ تا ۸ مربوط به تولید کنندگان است.

تبصره ۲: ارائه موارد ستاره‌دار الزامی است.

تبصره ۳: تامین کنندگان در صورت ارائه مدارک نمایندگی یک برند یا برندهایی از تولید کنندگان خارجی و داخلی به شناسا، ارائه هولوگرام به سایر بازرگانی‌ها که از برند مذکور کالا وارد و یا تولید می‌کنند، منوط به تایید شرکت فروشنده قطعه خواهد بود.

تبصره ۴: بند ۷ برای کالاهایی که شامل استاندارد اجباری می‌شوند، الزامی است.

ماده ۳ (احراز هویت صاحب برند توزیع کننده): صاحب برند توزیع کننده که درخواست دریافت هولوگرام تایید اصالت کالا از شناسا را دارد می‌بایست اصل و کپی مدارک ذیل را جهت بررسی و احراز هویت در اختیار شرکت قرار دهد که پس از بررسی، اصل مدارک تحویل آنها می‌گردد.

  • داشتن مجوز فعالیت از نهادهای رسمی (سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه و …)*– (برای افراد حقوقی آگهی تاسیس)
  • دارا بودن پرونده مالیاتی
  • سابقه حضور در بازار (تاریخ مجوز)*
  • عدم شکایت در کمیسیون رسیدگی به شکایات و حل اختلاف*
  • دارا بودن پروانه بهره برداری
  • دارا بودن پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری*
  • دارا بودن گواهی ثبت برند *

تبصره ۱: ارائه موارد ستاره دار الزامی است.

تبصره ۲: بند ۶ برای کالاهایی که شامل استاندارد اجباری می‌شوند، الزامی است.

ماده ۴ (احراز هویت توزیع کننده): توزیع کنندگانی که درخواست دریافت هولوگرام تایید اصالت کالا از شناسا را دارند می‌بایست اصل و کپی مدارک ذیل را جهت بررسی و احراز هویت دراختیار شرکت قرار دهند که پس از بررسی، اصل مدارک تحویل آن‌ها می‌گردد.

  • داشتن مجوز فعالیت از نهادهای رسمی (سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه و …)*– (برای افراد حقوقی آگهی تاسیس)
  • دارا بودن کارت بازرگانی
  • دارا بودن پرونده مالیاتی
  • سابقه حضور در بازار (تاریخ مجوز)*
  • عدم شکایت در کمیسیون رسیدگی به شکایات و حل اختلاف*

تبصره: ارائه موارد ستاره دار الزامی است.

ماده ۵ (اصالت کالا): به منظور بررسی اصالت کالایی که بازرگان برای آن هولوگرام و برچسب اصالت کالا می‌خواهد می‌بایست موارد ذیل مورد بررسی قرار گیرد.

  • بررسی گروه بندی کالا (رسته کالا، گروه کالا، کد HS و کد ISIC کالا و شرح کالا)
  • مدارک مربوط به برند بودن کالا*
  • سابقه برند

ماده ۶ (تضمین کیفیت مشتریان): به منظور بررسی چگونگی عملکرد مشتریان در ارائه خدمات به مشتریان، می‌بایست موارد ذیل توسط شرکت مورد ارزیابی قرار گیرد.

  • انجام امور پشتیبانی فنی*
  • رسیدگی به شکایات (قبول خسارت)*
  • نرخ پاسخگویی*
  • تعداد شکایات صورت گرفته (اتحادیه)
  • مدت زمان همکاری با شرکت
  • سابقه عدم فروش لوازم یدکی تقلبی و قاچاق
  • دارا بودن گواهی آخرین استاندارد ISO
  • رضایت مشتریان
  • تعداد خرید هولوگرام

تبصره: ارزیابی مشتریان می‌بایست در طول دوره‌ای که با شناسا همکاری دارند صورت پذیرد. و این ارزیابی‌ها در ارائه نوع هولوگرام به مشتریان تاثیر گذار خواهد بود.

ماده ۷ (تضمین کیفیت کالا): به منظور تضمین کیفیت کالایی که هولوگرام تایید اصالت کالا بر روی آن نصب می‌شود، بازرگان می‌بایست اسناد ذیل را به شرکت ارائه نماید.

  • مدت زمان گارانتی برای محصول (حداقل به مدت شش ماه پس از ارسال پیامک) – (با ارائه فاکتورخرید)*
  • ارائه گواهی‌های کیفی برای کالا

تبصره ۱: برای تضمین کیفیت کالاهای مورد درخواست برای دریافت هولوگرام شناسا به صورت ذیل اقدام می‌گردد:

۱- کالاهای گروه ۱ و گروه ۲ به دلیل دارا بودن کیفیت لازم از طرف شرکت به صورت مستقیم مورد تایید هستند.

۳- به منظور تضمین کیفیت کالاهای گروه ۳ و گروه ۴ می‌بایست درخواست دهنده یک نمونه از کالا را در اختیار آزمایشگاه مورد تایید شناسا قرار دهد تا استانداردهای لازم آن بررسی شود (هزینه آزمایشگاه بر عهده بازرگان است).

تبصره ۲: در صورت تشخیص شرکت، نمونه کالا برای انجام تست‌های لازم به آزمایشگاه مورد تایید شرکت ارسال خواهد گردید و کلیه هزینه‌های مربوطه بر عهده مشتریان شرکت خواهد بود.

تبصره ۳: در موارد اختلافی بین شرکت، مصرف کننده نهایی و بازرگان، اتحادیه مکانسین‌ها به عنوان حکم تعیین می‌گردد.

تبصره ۴: ارائه گارانتی برای مشتریان در قالب تعویض کالا در صورت خرابی در ابتدای کار، قبول حکمیت اتحادیه مکانیک‌ها در صورت خرابی کالا بعد از نصب بر روی خودرو و سایر الزامی است.

فصل دوم: فرآیند دریافت هولوگرام تایید اصالت کالا توسط بازرگان از شرکت

ماده ۸: مدارک ارائه شده در فصل اول پس از بررسی توسط امور اداری شرکت در اختیار مدیرعامل قرار می‌گیرد مدیرعامل موظف است تا بر اساس شاخص‌های مطرح در موارد ۲ تا ۵، امتیاز مشتریان را محاسبه نماید. در صورتیکه امتیاز کسب شده کمتر از ۵۰ از ۱۰۰ امتیاز ممکن باشد، همکاری با مشتری امکانپذیر نیست.

تبصره: در مواردی که امتیاز مشتری بالای ۴۵ و پایین ۵۰ باشد مدیر عامل می‌تواند برای تصمیم گیری جهت همکاری یا عدم همکاری با مشتری، در قالب یک موضوع در هیئت مدیره مطرح و نتیجه مصوبات هیئت مدیره در این خصوص را اجرایی نماید.

ماده ۹: پس از تایید مدارک ارائه شده توسط مشتریان، می‌بایست سفارش رسمی درخواست هولوگرام توسط آن‌ها به شرکت ارائه می‌شود.

تبصره ۱: مدارک مورد نیاز برای هر بار سفارش هولوگرام برای وارد کنندگان و توزیع کنندگان به صورت زیر است، که می‌بایست تحویل شرکت گردد و پس از بررسی در شرکت در زمان تحویل، به صورت پلمپ شده در اختیار آن‌ها قرار ‌گیرد تا در صورت نیاز به آن مدارک، مدارک در حضور ایشان مورد بررسی قرارگیرد.

  • گواهی مبداء
  • بارنامه
  • لیست کالاها
  • مدارک خروج از گمرک

تبصره ۲: مدارک مورد نیاز برای هر بار سفارش هولوگرام برای تولید کنندگان و صاحب برند توزیع کننده به صورت زیر است که می‌بایست تحویل شرکت گردد و پس از بررسی در شرکت در زمان تحویل، به صورت پلمپ شده در اختیار تولید کنندگان قرار می‌گیرد تا در صورت نیاز به آن مدارک، مدارک در حضور آنها مورد بررسی قرارگیرد.

  • لیست کالاهای تولیدی
  • شماره فنی کالای تولیدی
  • تعداد کالا

ماده ۱۰: پس از تایید مدارک مشتری، امور فنی شرکت با بررسی بسته بندی کالای مورد نظر، گزارشی از سایز استاندارد برای هولوگرام و نحوه نصب برچسب شناسا آن بر روی کالا به مدیرعامل ارائه می‌دهد.

تبصره ۱: هولوگام شناسا می‌بایست بر روی کوچکترین واحد بسته بندی کالا نصب گردد.

تبصره ۲: در مواردی که نیاز به شیرینگ کالا قبل از نصب هولوگرام تایید اصالت کالا وجود دارد، می‌بایست مشتریان شیرینگ مورد تایید شرکت را بر روی کالاها ایجاد نماید.

ماده ۱۱: مدیر عامل می‌بایست گزارش مربوطه را با دو عضو از هیئت مدیره و یا به هیئت مدیره ارائه نماید، و پس از تائید اقدامات لازم صورت پذیرد.

تبصره ۱: نحوه نصب هولوگرام بر روی کالاها، فقط یکبار بحث می‌شود و این ماده فقط در خصوص کالاهایی انجام می‌شود که برای اولین بار وارد فرآیند نصب هولوگرام شده‌اند.

تبصره ۲: تمامی هزینه‌های مربوط به نصب اعم از هزینه اقامت، رفت و آمد و غیره برای مشتریان خارج از محدود تهران بر عهده مشتریان می‌باشد.

ماده ۱۲: به منظور شروع همکاری با مشتریان، می‌بایست قرارداد همکاری بین شرکت و مشتریان به مدت یک سال به امضاء برسد. مدت زمان قرارداد بر اساس توافق طرفین قابل تمدید می‌باشد.

ماده ۱۳: شرکت موظف است اقدامات لازم به منظور ثبت سفارش کالا در سامانه شناسا انجام دهد.

ماده ۱۴: امور فنی شناسا موظف است اقدامات لازم جهت نصب برچسب اصالت بر روی کالاها را با حضور در محل مورد توافق بین شرکت و مشتریان صورت داده و گزارشی از نصب را به مدیرعامل ارائه نماید.

تبصره ۱: امور فنی فقط می‌بایست مصوبات هیئت مدیره را اجرا نماید و هیچگونه اقدام خلاف مصوبه مربوطه، صورت ندهد.

تبصره ۲: امور فنی موظف می‌باشد برنامه نصب را به صورت هفتگی و در صورت امکان ماهیانه تهیه نماید. برنامه نصب بر اساس ثبت سفارش می‌بایست تنظیم گردد.

تبصره ۳: نصاب‌های شرکت موظف می‌باشند که شماره فنی ثبت شده در سامانه را با شماره فنی روی کالا و روی بسته بندی چک نموده و درصورت عدم مطابقت با شماره فنی ثبت شده در سامانه، موظف به گزارش به شرکت بوده و از نصب هولوگرام بر روی جنس مورد نظر خودداری نمایند.

ماده ۱۵: شرکت این حق را دارد که هر زمان که مناسب بداند کالاهایی که هولوگرام شناسا بر روی آن‌ها الصاق گردیده، یک یا دو نمونه به تفکیک هر شماره فنی به شرکت منتقل نموده و پس از انجام بررسی‌های لازم، کالای مربوطه را به مشتریان عودت دهد.

فصل سوم: تضامین همکاری

ماده ۱۶: کلیه مشتریان شرکت موظف به ارائه مدارک در قالب تقسیم بندی ذیل هستند.

  • وارد کنندگانی که دارای نمایندگی از یک برند هستند، می‌بایست از طرف شرکت صاحب برند به شناسا معرفی شوند.
  • توزیع کنندگان برندهای خارجی که نمایندگی از آن برند را ندارند، می‌بایست از طرف شرکت صاحب برند یا نمایندگان آن‌ها به شناسا تحت عنوان توزیع کننده مورد تایید معرفی شوند.

ماده ۱۷: مشتریان شناسا پس از ارزیابی و امتیازدهی بر اساس شرایط ذیل می‌بایست تضامین لازم را به شرکت ارائه دهند.

ماده ۱۸: شرکت موظف است در قرارداد همکاری با مشتریان، تعهدات و ضمانت‌های اجرایی لازم را از مشتریان اخذ نماید تا در صورت بروز هرگونه تخلف، اقدامات لازم در خصوص جبران خسارت‌های مادی و معنوی شرکت و مصرف کنندگان نهایی بعمل آورد.

ماده ۱۹: کلیه مشتریان شرکت می‌بایست دستورالعمل گارانتی را تایید و بر اساس آن در صورت لزوم اقدام نمایند.

ماده ۲۰: کلیه مشتریان شرکت موظف به ارائه گارانتی برای کالاهایی هستند که درخواست الصاق هولوگرام تایید اصالت شناسا بر روی آن‌ها را دارند.

فصل چهارم: نحوه همکاری

ماده ۲۱: مشتریانی که برای اولین بار تمایل به تایید اصالت و تضمین کیفیت کالای خود از شناسا را داشته باشند، همکاری در قالب انعقاد قرارداد با شرایط ذیل امکانپذیر می‌باشد.

  • ارائه چک ضمانت برای تمام گروه‌های کالایی
  • ارائه مدارک عمومی
  • ارائه ورودی

تبصره ۱: مبلغ ورودی در ابتدای هر سال به پیشنهاد مدیرعامل و تایید هیئت مدیره بر اساس شرایط روز قابل بروز رسانی است.

تبصره ۲: مشتریان شرکت پس از یکسال همکاری در قالب انعقاد قرارداد می‌تواند درخواست خود را برای عضویت موقت به شرکت ارائه دهد که پس از بررسی و تایید در هیئت مدیره، اجرایی خواهد گردید.

ماده ۲۲: مشتریانی که تمایل به عضویت در شرکت شناسا را دارند با طی شرایط ذیل می‌توانند عضو موقت شناسا شوند:

  • عقد قرارداد عضویت یک ساله و دریافت ضمانت‌های لازم مطابق قرارداد
  • حق عضویت سالیانه برای تولید کنندگان داخلی و وارد کنندگان
  • ارائه مدارک عمومی مطابق فرم اظهار نامه وارد کنندگان یا تولید کنندگان

تبصره ۱: عضویت در شناسا یکساله بوده و پس از اتمام آن و با درخواست واردکننده و تولید کننده و بررسی در هیئت مدیره شرکت، قرارداد جدیدی منعقد خواهد گردید.

تبصره ۲: مبلغ حق عضویت سالیانه عودت نمی‌شود و بر اساس شرایط اقتصادی قابل تغییر است.

تبصره ۳: عقد قرارداد و دریافت عضویت سالانه هیچ گونه حقی, برای سهامدار شدن عضو موقت، ایجاد نخواهد کرد.

تبصره ۴: مبلغ عضویت در ابتدای هر سال به پیشنهاد مدیرعامل و تایید هیئت مدیره بر اساس شرایط روز قابل بروز رسانی می‌باشد.

ماده ۲۳: شرایط سهامدار شدن اعضاء موقت در ذیل آمده است :

  • حداقل عضویت موقت ۵ ساله در شناسا به صورت مستمر
  • درخواست سهامدار شدن از طرف عضو موقت
  • بررسی شرایط درخواست کننده در هیئت مدیره و تایید آن
  • درخواست افزایش سرمایه به مجمع و تصویب آن

فصل پنجم: تخفیف واگذاری هولوگرام تایید اصالت و تضمین کیفیت شناسا

ماده ۲۴: میزان تخفیف به مشتریان شناسا در قالب جداول زیر ارائه خواهد شد.

تبصره ۱: میزان تخفیف به صورت ماهیانه به تعداد هولوگرام هایی که بر روی کالاها الصاق شده، اعمال خواهد گردید.

تبصره ۲: مشتریانی که گواهی تسویه مالیاتی رابه شرکت ارائه نمایند علاوه بر دریافت تخفیف‌های فوق، ۵ درصد تخفیف ویژه دریافت خواهند نمود.

فصل ششم: تخلفات

 ماده ۲۵: در موارد ذیل شرکت حق فسخ قرارداد با مشتریان شناسا را دارد:

  • عدم اثبات کیفیت کالا توسط دانشگاه‌های معتبر
  • مغایرت اسناد ارائه شده
  • مغایرت اسناد ارائه شده با کالاهایی که هولوگرام شناسا به آن‌ها الصاق شده است.

ماده ۲۶: به منظور رسیدگی به سایر تخلفات پیش آمده، کمیته‌ای متشکل از سه نفر از اعضاء هیئت مدیره، مدیر عامل و دو نفر از خبرگان صنفی (بر اساس نوع رسته مورد بررسی) تشکیل می‌گردد. این کمیته پس از بررسی تخلف صورت گرفته در صورت احراز تخلف، بر اساس جدول ذیل تصمیم گیری خواهد نمود.