شناسا

اصالت لوازم یدکی خودرو

هدف از نصب برچسب اصالت کالا

لیبل یا برچسب اصالت کالا یکی از روش‌های تشخیص کالای اصلی از تقلبی است.

لیبل یا برچسب اصالت کالا یکی از روش‌های تشخیص کالای اصلی از تقلبی است. این روزها افراد سودجو با وارد کردن کالای قاچاق و نصب برچسب‌های جعلی روی آن سودهای کلانی به‌دست می‌آوررند. اصالت قطعات یدکی خودرو به‌ اندازه‌ی غذا و دارو اهمیت دارد. چون با ایمنی و سلامت سرنشینان آن در ارتباط است و نصب قطعه‌ی تقلبی و بی‌کیفیت نه تنها مشکل موجود را رفع نمی‌کند بلکه مشکلات جدیدی را به‌ وجود می‌آورد.

با این‌که قطعات تقلبی نسبت به انواع اورجینال و مورد تایید شرکت قیمت پایین‌تری دارند و به همین دلیل افراد بیشتر به خرید آن‌ها تمایل نشان می‌دهند اما نباید کیفیت را فدای ارزان بودن کرد. البته صرفا گران بودن یک کالا هم نشان دهنده‌ی اصل بودن آن نیست و باید فاکتورهای دیگری را نیز مورد بررسی قرار داد. برای شناخت برچسب اصالت واقعی و هدف از نصب آن روی انواع کالاها در این مقاله با ما همراه باشید.

برچسب اصالت کالا چیست؟

این برچسب را  میتوان روی محصولات اورجینال و اصل دید که به رنگ سفید است و حاشیه زردرنگ دارد. در سایزهای مختلف سانتیمتر تولید می‌شود. اطلاعات مورد نیاز محصول از جمله تاریخ تولید، تاریخ انقضا، نام شرکت تولید کننده و وارد کننده، بارکد کالا و اطلاعات مهم دیگر را روی آن درج می‌کنند.

این برچسب از طریق اطلاعات روی آن قابل استعلام است و برای کنترل کالای اصل از تقلبی به کار می‌رود. البته افراد سودجو برای کسب منافع بیشتر از انواع تقلبی این برچسب استفاده می‌کنند و آن کالا را با نام اصل به مردم می‌فروشند اما با کمی توجه به ظاهر آن و استعلام از طریق سیستم اصالت به راحتی قابل تشخیص و پیگیری است.

هدف از نصب برچسب اصالت کالا چیست؟

با وجود این برچسب روی محصولات اطلاعات هویتی محصول مورد نظر در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد و از اصالت و کیفیت ان کالا اطمینان پیدا می‌کند. هر محصول دارای یک شناسه‌ی ردیابی و کد رهگیری مجزا است که تکراری بودن آن از جعلی بودن برچسب خبر می‌دهد. وجود برچسب اصالت روی محصولات نشانه‌ی اصل و با کیفیت بودن آن محصول است.

در گذشته این برچسب را فقط روی کالاهای خارجی و وارداتی می‌زدند اما در حال حاضر برای جلوگیری از پخش کالاهای قاچاق و تقلبی آن را روی تمامی محصولات تولید داخل کشور و وارداتی نصب می‌کنند. در واقع این برچسب راهی برای تشخیص کالای اورجینال از تقلبی است.

مشخصات موجود روی برچسب اصالت کالا و معنای هرکدام

  • GTN : یک کد 14 رقمی است که به شناسه‌ی تجاری محصول مربوط می‌شود. در سراسر جهان برای هر کالای تولید شده یک شناسه‌ی تجاری اختصاصی و مجزا ثبت می‌شود و نباید تکراری باشد.
  • UID : شناسه‌ی ردیابی و رهگیری محصول است که یک کد 20 رقمی را شامل می‌شود. این شناسه را بر اساس استانداردهای خاص و تعریف شده برای هر محصول در نظر می‌گیرند.
  • LOT یا Batch Number : سری ساخت محصول است که شرکت تولید کننده برای هر سری از محصولاتش یک شماره اختصاص می‌دهد.
  • EXP یا EXP Date : نشان دهنده‌ی تاریخ انقضای محصول است.
  • شناسه‌ی اصالت : این شناسه‌ی 16 رقمی که متناظر با کد رهگیری است در زیر پوششی قرار گرفته که قابل مشاهده نیست و برای چک کردن آن باید لایه‌ی اسکرچی رویه را خراش دهید. این کد نیز برای هر کالا به صورت اختصاصی ثبت می‌شود.

نحوه‌ی استعلام برچسب اصالت و بررسی کالای مورد نظر

هولوگرام درب اصلی شامل کد آشکار در بالا و یک کد پنهان در زیر اسکرچ می‌باشد که پس از بین بردن اسکرچ و پیامک کد پنهان به شماره 1000090، پیامک استعلام برای مشتریان نهایی ارسال می‌گردد.

انواع پیام‌های دریافتی پس از استعلام

پس از استعلام از طریق یکی از روش‌های معرفی شده ممکن است پیامی مبتنی بر وجود اصالت یا عدم تایید آن دریافت کنید. برخی از این پیام‌ها عبارتند از :

  • اصالت این فرآورده/کالا مورد تایید است.
  • اصالت این محصول قبلا توسط همین سامانه یا دستگاه دیگری کنترل شده است.
  • اصالت این محصول قبلا توسط سامانه یا دستگاه دیگری کنترل شده است.
  • این محصول تقلبی است.
  • تاریخ مصرف این محصول گذشته است لطفا از مصرف آن خودداری کنید. ( این مورد مربوط به مواد غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی است. )

مصرف کننده‌ی گرامی به دلیل عدم بارگذاری کامل اطلاعات امکان پاسخگویی توسط سامانه امکان پذیر نیست. لطفا در روزهای آینده مجددا تلاش کنید.